Khamis, 10 Disember 2009

Anak Osama bin Laden Dilarang Masuk Britain

omar membuat rayuan memasuki britain pada 2008

LONDON - Rayuan Omar Laden, anak lelaki kepada pemimpin rangkaian al-Qaeda, Osama bin Laden untuk memasuki Britain ditolak oleh tribunal imigresen negara itu kelmarin.

Timbalan Presiden Tribunal Perlindungan dan Imigresen, Mark Ockelton berkata, perkahwinan mereka tidak boleh dianggap sah mengikut undang-undang England kerana pada masa sama mereka telah berkahwin dengan orang lain.

Omar, 28, sebelum ini membuat rayuan berhubung permohonannya untuk berpindah ke Britain yang ditolak pada April 2008 lalu.

Dia mahu berpindah ke Britain dengan seorang wanita Britain, Zaina Alsabah, 54 yang didakwa Omar dikahwininya pada 2007 di Arab Saudi.

Pada tahun lalu, pihak berkuasa Britain menyatakan punca Omar tidak dibenarkan memasuki negara itu ialah kerana dia masih menunjukkan kesetiaan pada bapanya.

Pihak berkuasa Britain turut menyatakan kehadirannya di negara itu akan mencetuskan kebimbangan di kalangan orang awam.

Omar, yang mendakwa tidak pernah menemui bapanya sejak tahun 2000, ialah anak keempat daripada 11 beradik menerusi isteri pertama Osama.

Isteri Omar itu yang dikenali sebagai Jane Felix-Brown sebelum memeluk agama Islam pernah berkahwin sebanyak lima kali.

Menurut tribunal itu, kesihatan isteri Omar itu berada pada tahap yang teruk dan dia menghidap penyakit sklerosis. - AFP

Sumber- kosmo

Tiada ulasan: